Tudtad, hogy a sok folyadékbevitel ugyanolyan káros lehet, mint a kevés?

A túl kevés folyadékivásról sokat lehet hallani... néha úgy érzi az ember, hogy a csapból is ez folyik, nem a víz. De mi a helyzet a másik véglettel, amikor valaki túl sokat iszik?

viz_ivas_folyadekbevitel_2.jpg

Mennyi az ideális mennyiség, amit naponta meg kell innod?

Optimális esetben egy felnőtt embernek 2-2,5 literre van szüksége, naponta. De ne aggódj, ha ennél csak egy kicsivel iszol többet, az még nem jelent problémát. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a mennyiség a folyadékpótlásra vonatkozik, nem pedig a vízivásra!

Ha azonban te dinnyét eszel dinnyével, vagy nagyon helytelenül (enyje-bejnye) mindennap egy liter kávét iszol, akkor természetesen neked azt be kell kalkulálnod a fenti mennyiségbe, annak megfelelően, hogy az vizet ad, vagy vizet vesz el (ahogy a kávéivás). Szóval, a fenti vízfogyasztási javaslatot helyén kell kezelni, de irányadónak ez a szám tökéletes. Étkezési és ivási szokásaid, valamint sportos vagy épp mozgásszegény életmódod szerint magadra kell igazítanod!

Miért baj, ha túl sokat iszol?

A tested egy ámulatba ejtően összetett rendszer, akkor működik tökéletesen, ha megkapja a számára ideális üzemanyagokat, a megfelelő formában és mennyiségben, nincs ez másképp a folyadékbevitellel sem. Vesebetegeknek különösen ügyelniük kell a folyadékbevitelükre, de a szívbetegnek is ajánlott odafigyelni erre a kérdésre. És persze mindenkinek!

viz_ivas_folyadekbevitel_7.jpg

A szervezet elektrolit-háztartása is felborulhat, ha túl sokat iszol. A szervezetben felhalmozódott víz többek között okozhat ödémát, ami nehézlégzéshez is vezethet. A testsúlygyarapodás is lehet az egyik tünete a szervezetben lévő túl sok víznek. Időnként a szervezet részéről a fejfájás, tompultság is jelezheti a hiperhidratációt.

Mit kell tudni a hiperhidratációról, vízmérgezésről?

Ha egyszer-egyszer elfordul, hogy rövid idő alatt rengeteget iszol, az az akut folyadékbevitel. Jó hír, hogy ez legtöbbször ártalmatlan, persze itt sem mindegy, hogy 2 literről vagy 10 literről beszélünk... A szervezeted ilyenkor majd gyakrabban zavar ki a WC-re, és bőséges vizeletürítéssel fogja kompenzálni a magatartásodat. Szóval nyugodtan menj el szombaton a haverokkal sörözni.

Hiperhidrációnak nevezzük azt a folyamatot, amikor sokkal több víz halmozódik fel a szervezetedben, mint amennyire szükséged van.

Krónikus folyadékbevitelnek pedig azt hívjuk, amikor hosszú távon, azaz rendszeresen túl sokat iszol.

A vízmérgezés akkor jelentkezik, amikor a kelleténél jóval többet iszik valaki és nagyon sok víz kerül a szervezetébe. Ennek hatására a tápanyagok túlzott mértékben felhígulnak, ráadásul a veséket is túlzott mértékben leterheli. Ha alacsony a szervezeted nátriumszintje, akkor felléphet étvágytalanság, kimerültség és izomgyengeség is. Súlyos esetben eszméletvesztés és kóma is jelezheti a vízmérgezést, végső esetben pedig halállal is végződhet. A vér nátriumtartalma szoros összefüggésben van a vízivási szokásaiddal, ezért is fontos, hogy aktív mozgás után nátriumtartalmú italokat fogyassz!

viz_ivas_folyadekbevitel_101.jpg

Hogy halmozódhat fel túl sok víz a testedben?

  • a szervezet vízvisszatartása az egyik lehetséges ok
  • a másik (egyszerűen) a túlzásba vitt folyadékfogyasztás

Tehát, vagy túl sok megy be vagy túl kevés jön ki, nem bonyolult, de fontos, hogy tudd melyik áll fent a te esetedben!

Orvosi oka is lehet annak, ha túl sokat iszol:

  • kényszerivásban szenvedsz
  • bizonyos gyógyszerek is okozhatják
  • a szervezet kóros működése is kiválthatja (például, ha állandó szomjúságot érzel)

"Ha nem mérem, honnan tudom, hogy kellő mennyiséget iszom?"

Figyelni kell arra, hogy mennyit jársz a WC-re, mert az egy erősen árulkodó jel. Ha folyamatosan rohangálsz és úgy érzed, hogy egyszerűbb lenne beköltöznöd a mellékhelyiségbe, vagy ha a teljes munkaidőd alatt egyáltalán nem kell kimenned, az egyik sem egészséges.

Másik támpont a vizeleted színe, ami akkor jó, ha világossárga. Szerencsére, a tested üzen neked, ha baj van, csak tudnod kell értelmezni a jeleket. Ha rejtvényfejtésből nem vagy az igazi, akkor megsúgom, mit kell láthatod. Abban az esetben, ha sötétebb, akkor több, ha áttetsző a vizeleted, akkor épp kevesebb vízre van szükséged.

Természetesen ez sem ennyire fekete-fehér (akarom mondani világos- vagy sötétsárga), de arra, hogy figyelj rá, mindenképp szuper! A vizeleted színe különböző betegségektől és szokásaidtól is lehet eltérő, ezért, ha gyakran változik, vagy hosszú ideig sötét, mindenképp érdemes utánajárnod a dolognak.

viz_ivas_folyadekbevitel_91.jpg

Mikor nem baj, sőt... jó, ha többet iszol?

  • lázas betegség esetén
  • erős fizikai igénybevételkor
  • nagy melegben

Viszont  ilyen helyzetekben - pl. sportoláskor - is érdemes figyelni, hogy óránként ne fogyassz többet 0,8-1 liternél!

Mit ne csinálj?

Bizony, az sem mindegy, hogy hogyan iszod meg a napi adagodat. Az egész napos szomjazás után ne akard délután-este hirtelen pótolni a szükséges folyadékmennyiséget, mert ezzel többet ártasz, mint használsz magadnak!

A cikknek nem az volt a lényege, hogy ezután átess a ló másik oldalára és alig vegyél magadhoz folyadékot! Nem kell, hogy minden egyes cseppet számolj, mielőtt meginnád, de jó ha odafigyelsz arra, hogy az ideális keretek között maradj!

Ennek tiszteletére készítettem is magamnak egy 1,5 decis limonádét, egészségünkre!

15 komment
2018. május 14. 19:22 - MasszázsCetli

A bejegyzés trackback címe:

https://masszazscetli.blog.hu/api/trackback/id/tr8413720168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efi 2018.05.15. 13:53:13

Nem kell ennyire kipolírozni a megoldást. A természet megoldotta: szomjasak leszünk, iszunk. Én sose számolgattam a litereket.

Schmetterlingi 2018.05.16. 09:06:44

Jó lenne ha így müködne, de nem ilyen egyszerü a képlet, hogy szomjasak leszünk és iszunk. Én nagyon sokáig nem leszek szomjas, és az emberek nagy többsége sem. Mikor jön a szonjúság, akkor jövök rá, hogy már délután 4 óra van, és ma még csak 2 deci folyadékot ittam....
Én ha meg akarom inni a szükséges mennyiséget, nagyon tudatosan kell innom és odafigyelnem. Poharanként nehezen megy összehozni a szükséges mennyiséget, mig érdekes módon, üvegböl nagyon jól megy. Reggel feltöltöm az 1 literes müanyag palackomat, majd nap közben még egyszer, így mindig megvan a 2 liter. Ha sportolok, akkor jön hozzá a plusz.
Idös emberek is nagyon keveset isznak, mindennap tapasztalom a munkahelyemen.
Szóval bullshit, hogy a természet megoldotta a kérdést....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.05.16. 09:10:46

Sose gondoltam volna, hogy a Balatonba fulladás káros lehet az egészségre.

_B_ 2018.05.16. 09:40:48

@efi: Azért nem teljesen!
A szervezet alkalmazkodik, ha hozzászoksz, hogy keveset iszol, akkor nem leszel szomjas. Olyan ez mint a bűz meg a zaj, egy idő után hozzászoksz, nem "zavar", de persze közben káros, csak nem gátol a mindennapi teendőidben..
A húgy színét érdemes figyelni, a többi literes általánosítás bullshit. Ülőmunka és passzív életvitel mellett egy 50 kilós nőnek lehet hogy elég 1.5 liter is egy nap, de egy közel 100 kilós nagy termetű (nem hájas) férfinak a 3 liter is kevés lehet.
Sokan azt is alábecsülik, mennyi folyadékot veszítenek éjszaka. Aztán reggel még rátolnak egy kávét.
Az éjszakai folyadékveszteséget úgy tudod megmnérni, hogy alvás előtt és után is ráállsz a mérlegre. Ahány deka minusz, annyi deci vizet illene benyelni ébredéskor kávé helyett.

_B_ 2018.05.16. 09:41:25

bocs elírtam, szóval ahány kg, annyi liter :D

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2018.05.16. 09:49:16

Méregtelenít, ha iszok,
Kimegy belőlem a piszok.
:)

ReszElek 2018.05.16. 09:50:32

Nem vagyok sovány, 95 kg vagyok, de napi 4 liter alá nem megyek. És ez csak az ivás, és a minimum mennyiség.
De inkább 5 liter szokott az lenni.
Fizikailag is csak közepesen vagyok aktív, a munka miatt, az sem sportolás.
Akkor ez most soknak számít?

csentecsa 2018.05.16. 10:08:15

Valóban káros lehet, különösen, ha C2H5-OH is van benne..:)

csentecsa 2018.05.16. 10:09:44

@ReszElek: Sztem ez nagyon sok. Egy átlagos, nem nyári nap 2-3 l összbevitel az ideális, ha nem fizikai munkát végzel..

PABOTHNK (törölt) 2018.05.16. 10:16:06

"vagy vizet vesz el (ahogy a kávéivás)" - na eddig olvastam, hülyeség.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.05.16. 11:59:25

@PABOTHNK:

Nem hülyeség, mert a kávé vízhajtó hatású - ahogy mellesleg az alkohol is. Vagyis ha megiszol egy deci kávét, akkor az az erősségétől függően több deci vizet is "kihajthat" a szervezetből, és azt bizony pótolni kell.

PABOTHNK (törölt) 2018.05.16. 14:01:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Elterjedt tévhitek 1.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.05.16. 17:54:24

@PABOTHNK:

"Minek köszönhető a kávé vízhajtó hatása?

A koffein hatására tágulnak a veseerek, növekszik a vesén átáramló vérmennyiség, csökken a víz, a Na-, a K- és a Cl-ionok visszaszívódása a vesecsatornácskákban."

orvosilexikon.hu/cikkek/ezereves-elvezet

efi 2018.05.16. 20:34:59

@Schmetterlingi:
Ha még az első tünetek sem jönnek elő, mert az sem veszed észre, hogy 4-ig nem is ittál, akkor mégis hol a probléma ?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.05.16. 20:41:19

@efi:

A probléma egyebek között ott van, hogy a véred besűrűsödik, azaz nő a véred viszkozitása, ezért a szívedet jobban igénybe veszi a keringés fenntartása. Egészséges fiatal embernél ez nem gond, de idősebbeknél (mondjuk 40 fölött) és minden olyan embernél, ahol a szív vagy eleve gyenge, vagy bármely okból túl van terhelve (pl. túlsúly), már gond lehet.